Tuesday, September 4, 2012

bakar kalori, jom!!!

Assalam... ramai yang exercise tp still xturun berat...abaikan diet..konon diet dh di jaga la...tp bab exercise ni...ade dua sbb knape brt bdn xtrun walopon dh exercise ye =) antara sbb2nye, vigorous exercise ataupon memilih senaman yang bukan membakar kalorie tp membina otot...otot klo dh develop amatlah menyumbang kpada berat badan ye wahai blogger...selain itu, membuat exercise cara yang silap...arini sje je gatai2 tgn nk bc kevin zahri punye blog, die ni trainer n nutritionist la...bnyk gak die tulis...dolu3 dh prnh bc blog die tp abaikan sbb bz study...skrng sbb kn nk slimkn dn ni, aku bloggging die nyer blog...hehehhe.... ni few tips tuk korang yg aku rompak dri blog die,mmg berguna weh sbb aku nye knowledge lam bidang training -physical activuty mmg zero...huhu...hehehhe...sila rujuk kat bawah ye kekngkawan!!!!
Aktiviti jogging, bersukan, swimming dan aerobics semuanya adalah aktivit cardio yang membakar kalorie. Tidak semua aktiviti cardio membakar kalorie yang sama! Badan boleh mengunakan dua sumber tenaga untuk sustain aktiviti cardio, glycogen dan lemak!
Glygogen (carbohydrate): Ini merupakan bentuk simpanan carbohydrate dalam otot dan liver (hati) dan sumber pertama apabila tenaga diperlukan.
Lemak (fat): Sumber tenaga kedua untuk tenaga simpanan.
Kardio (jogging) sememangnya adalah unuk membakar lemak tetapi badan tidak akan membakar (banyak) lemak selagi ia mempunyai kandungan glycogen sebagai tenaga segera! Di sini, anda harus mulakan sessi latihan cardio dalam keadaan di mana kandungan glycogen adalah minimal. Dalam keadaan tersebut badan dipaksa membakar lemak untuk pengunaan tenaga.
Berikut adalah panduan untuk sessi latihan yang membakar lemak:
Elakkan dari makanan berkarbohidrat beberapa jam sebelum sessi cardio. Ini memaksa badan mengunakan glycogen sebelum sesi latihan.
Cardio pada waktu pagi. Selepas bangun waktu pagi, badan telah mengunakan glycogen sepanjang malam (ketika tidur). Di sini glycogen level memang rendah dan sesuai untuk sesi cardio.
Untuk memastikan badan membakar lemak, pastikan sesi cardio anda adalah melebihi 20 minit and pada heart-rate training zone antara 70-80%. Selepas 20 minit, badan telah menggunakan kesemua glycogen dan dengan itu, lemak akan digunakan.
Elakkan minuman berglucose (seperti 100Plus & Gatorade) sebelum and sewatku activiti cardio kerana mimuman ini memenuhi level glycogen. Air mineral adalah yang terbaik. Minuman berglucose boleh diminum selepas sesi cardio.
Peringatan: *panduan ini tidak sesuai untuk atlit endurance/professional yang memerlukan bekalan glycogen untuk performace yang terbaik **glucose adalah penting untuk sesi angkat berat. Pastikan anda memakan hidangan pre-workout yang kaya dengan protein and simple carbohydrate (glucose).
isikandungan ini di petik dari

No comments:

Post a Comment